بهترین تصویر از زمانه زندگی امیرالمؤمنین در سریال «امام علی(ع)»
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۱۰۷۰
سریال امام علی(ع) به کارگردانی داوود میرباقری اثری است که پس از سالها هنوز تازه است و بخشی از تاریخ را به شیوهای به تصویر کشیده که در همه دورانها دیدنی است.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایران اکونومیست، شهادت امیرالمؤمنین (ع) داغی بر دل شیعیان است که هیچ وقت از حُرم و داغی آن کم نخواهد شد. امیر یکتایی که در دوران تاریخ کسی شبیه به او نیامده و نخواهد آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان یکی از مهم ترین آثاری که توانسته بخشی از زمانه زندگی «حضرت علی(ع)» را به زیبایی به تصویر بکشد، سریال تاریخی «امام علی(ع)» به کارگردانی سید داوود میرباقری است که علی رغم گذشت ۳۰ سال از ساخت آن هنوز دیدنی است. به بهانه سالگرد شهادت حضرت علی(ع) بر آن شدیم مروری داشته باشیم بر آنچه که در طول ساخت و پخش این سریال گذشته است.
-سریال تاریخی امام علی(ع) اولین سریال تاریخی مذهبی است که پس از وقوع انقلاب اسلامی تولید شد. این سریال در زمان ریاست علی لاریجانی به داوود میرباقری پیشنهاد و از او خواسته شد که آن را بسازد. نام اولیه آن «خاری در گلو» و در حد یک تلهتئاتر بود. طرح اولیه نعل به نعل تاریخ طبری پیش رفته بود و همین باعث شد تا محمد بیک زاده تهیه کننده سریال ترجیخ بدهد کار را بر «الامام علی بن ابیطالب» نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود که یک تاریخدان مصری است، پیش ببرد.
-این اثر در ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۷۰ کلید خورد. سریال با حضور ۱۵۰ بازیگر اصلی و بیش از ۵ هزار هنرور از نیروهای ارتش مقابل دوربین رفت و کار تولید آن ۵ سال به طول انجامید.
-اولین دکور تاریخی زمان اسلام در شهرک سینمایی غزالی برای این سریال ساخته شد. این دکورها که اول شهر مدینه آن ساخته شد، با بهترین متریال ساختمان سازی ساخته شدند و به دلیل ماندگاری و کیفیت بالا بعدها هم به عنوان لوکیشن اصلی اغلب پروژههای مذهبی استفاده شدند.
-بسیاری از چهرههای تاریخی را هم برای اولین بار در این سریال دیدیم. چهره اشخاصی مثل یزید، معاویه، عمروعاص، ابن ملجم، طلحه و زبیر و ... که شاید قدیمی ترها در تعزیه دیده بودند و ما فقط در کتابها خوانده بودیم برایمان دیدنی شد.
-جالب است که کل سریال امام علی(ع) به عنوان اولین سریال تاریخ اسلام ایران در ۱۷ قسمت ساخته شده است هرچند که تعداد قسمت های آن بیشتر به نظر می آید و پس از آن سریال هایی در این سطح با تعداد قسمت های بیشتر تولید شدند.
-سریال در زمان خود با بودجه ۲۷ میلیون تومانی ساخته شد. این رقم در سالهای آغازین دهه هفتاد رقم خیلی بالایی به حساب نمی آمد.
-شاید خیلی ها ندانند که مرحوم حسین پناهی در نگارش فیلمنامه سریال امام علی(ع) میرباقری را همراهی کرده است. حضور او که یک نویسنده و پژوهشگر بود، در کنار میرباقری منجر به خلق دیالوگ هایی شد که بیشتر شبیه به شعر بودند و همچنان از دلایل ماندگاری سریال به شمار می روند.
داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان این سریال که آن زمان جوانی ۳۳ ساله بود با کمک و دستیاری سیروس مقدم، علیرضا افخمی، فرید سجادی حسینی و محمدرضا شریفی نیا و با تعداد قابل توجهی از بازیگران کارکشته و جوان، این پروژه را جلوی دوربین ۳۵ میلی متری برد. سریالی به تمام معنا فاخر که مسیر را برای ساخت سریال های تاریخ اسلام هموار کرد.
سریال امام علی از نظر تعداد اموات هم رکورددار است و بازیگران مشهور بسیاری را میتوان نام برد که در آن هنرنمایی کردند و حالا بین ما نیستند که جمشید مشایخی آخرین نفر آنهاست.
البته در این سریال، چهرههای زیادی هم به ما معرفی شدند. از فرهاد اصلانی و ویشکا آسایش گرفته تا محمدرضا شریفی نیا و پرویز پرستویی که با این سریال دیده شدند.
تهیه کننده سریال درباره انتخاب محمدرضا شریفینیا گفته است: او هم حین کار انتخاب شد. ایشان بهعنوان عکاس وارد کار شد، کسی فکر بازیگرشدن ایشان را نداشت. سر شخصیت ولید که خاص بود و در تاریخ هم همین مقدار خاص است، گیر کردیم. شوخیهایی که رضا در جمعیت داشت و ارتباطی که با دوستان داشت، ناگهان خود ولید را دیدیم، خیلی اتفاقی ایشان انتخاب شد. انتخاب اول ما صدرا حجازی بود، بعد از آن اکبر عبدی بحث شد و بعد از آن وقتی مسئله رضا پیش آمد، دریافتیم شخصیت همان ولید را دارد و احتیاج نیست بازی کند و خودش باشد، بهتر است.
موسیقی تیتراژ امام علی(ع) تا چند قسمت اول، آوازی نداشت اما ناگهان از قسمتهای میانه سریال، آوازی عربی با لهجه ایرانی شنیده شد: «کل صبح وکل اشراق ایا / تبک عینی به دمع مشتاق ایا». صدیق تعریف که اسمی عجیب داشت وکمتر شناخته شده بود، پنج بیت میخواند که سه بیتش عربی بود و دو بیتش فارسی و این دو بیت فارسی، ترجمه دو بیت آخرعربی بود. کار آنقدرگل کرد که خیلیها بدون آن که معنای آن را متوجه شوند و بدانند این ابیات و موسیقی برای ۵۰۰ سال قبل و متعلق به عبدالقادرمراغهای است، آن را از برکردند. فرهاد فخرالدینی در دو سال و نیم و با حدود ده میلیون تومان، موسیقی این سریال را ساخت.
1352
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: داوود میرباقری ، محمدرضا شریفی نیا ، فرهاد اصلانیمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: داوود میرباقری محمدرضا شریفی نیا فرهاد اصلانی محمدرضا شریفی نیا داوود میرباقری سریال امام علی سریال تاریخ امام علی ع ساخته شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.